Lada Niva vznikla už v roce 1976, jako Ruský offroad a důležitý dopravní prostředek nejen pro Sibiřské krajiny, avšak o dva roky později už obsáhla 40% evropského trhu na poli prodejů SUV s pohonem 4×4. U nás ji proslavil film Návštěvníci, jako auto z daleké budoucnosti. Jako by tvůrci filmu přímo předvídali, že Lada Niva přečká v téměř nezměněné podobě 40 let možná i více.
Niva je super terénním autem už po několik generací. Její retro interiér je až na drobnosti po léta téměř stejný. Nenajdete tu koberečky, měkké plasty, nastavitelný volant, klimatizaci nebo airbagy. Dokonce se zdá jako by její brutálně velká tlačítka a páčky uvázly o 40 let v dávné minulosti. Jen těžko byste zde hledali podobnosti s komfortním interiérem jiných SUV. Niva je totiž čistě a nekompromisně užitkovým vozem.
Díky krátkému rozvoru kol, jezdila ze strmějších kopců téměř bokem. Vysoká hlučnost uvnitř vozu spolu s nízkou bezpečností působila až nepřátelským dojmem. Ovšem pouze do té doby, dokud neotestujeme Nivu v terénních podmínkách. Křížení nápravy v kopcovitém terénu má sice trochu problém, pokud nemá kola pořádně na zemi. Nedisponuje-li uzávěrkou může se stát, že se bude točit pouze jedno kolo. Naproti tomu se standartní mezinápravovou uzávěrkou se už nemusí točit kola dvě.
Nemáme-li tedy namontovaný diferenciál na zadní nápravě, je nutné použít mechanickou sílu spolujezdce nebo uvízlému autu terén hrubou silou krumpáče a lopaty upravit. Ale jak, už to tak bývá zvykem auto testuje spíše řidičovi znalosti a zkušenosti, a tak po řádném vyškolení se stává ideálním autem do jakéhokoliv terénu, které jen tak něco nepředčí.
Díky její nízké hmotnosti 1200 až 1250 kg a redukční převodovce v základní výbavě zvládá písek, bahnitý terén i vodu. Na zmrzlém sněhu nemá problém pouze při správném obutí, při obutí celoročních pneumatik nepomůže ani náhon 4×4 a je třeba přezout, nasadit řetězy nebo se krajinou nechat táhnout výkonnějšími stroji, jako je třeba traktor.
Největších úspěchů na startovním poli se Niva dočkala už v roce 1978, kdy absolvovala svůj první ikonický závod Paříž-Dakar, kdy startovalo hned pět upravených vozů této značky. Do cíle dorazily dvě z nich a to na 28. a 42. Místě, nutno podotknout, že tento první ročník nebyl nijak rozčleněn a do celkového pořadí se tak počítaly, jak automobily, tak i motocykly. Skvělé výsledky přinesl až rok 1981, kdy v závodě Paříž Dakar skončila na skvělém 3. místě a v závodě Paříž-Tunis dokonce na místě prvním.